4.1. Прогнозовані труднощі у виховній роботі вожатого та їх усунення
У виховній діяльності вожатого (вихователя) дитячого оздоровчого закладу мають місце ситуації, які можна спрогнозувати ще до від’їзду у табір. Розглянемо труднощі, виокремленні М.Сисоєвою, як такі, що зустрічаються найчастіше у виховній практиці вожатого.
Прогнозовані
труднощі
|
Вікові
особливості
|
Варіанти
вирішення
|
Молодший вік (6-9 років)
|
||
Можуть
плакати
Швидка
стомлюваність
Дратівливість,
туга за домівкою
Безліч
питань
Готові
пробувати усе на смак
Малята у
владі домашніх звичок:
- рано
засинають;
- не
вміють застеляти постіль;
-
розкидають і гублять речі.
Звичка
їсти повільно, всухом’ятку
Небезпека
травматизму
Втрата
інтересу, розсіяна увага
Неуважність,
швидке переключення уваги
Копіювання
звичок, манери поведінки, лексикона дорослих
Вразливість
|
Болісно
переживають розлуку з родиною
Діти дуже
активні
Почуття
страху перед невідомістю, боязливість нових обставин, нових людей в оточенні
Допитливість
Підвищений
інтерес до усього нового, невідомого
Відсутність
навичок самообслуговування
Сімейні
звички
Діти
демонструють свою сміливість
Велика
стомлюваність від одноманітності
Легко
відволікаються на будь-який зовнішній подразник
Сліпе
наслідування дорослих
Емоційна
неврівноваженість
|
Відвернути
увагу цікавими справами, переключити увагу
Потрібно
швидше «бігти до фінішу», до результатів у грі, праці
Дати
яке-небудь завдання, щоб дитина відчула себе потрібною у даному оточенні
Уважно
вислухати і спокійно відповідати, повторюючи стільки разів, скільки необхідно
для розуміння
Розповісти
дітям про отруйні ягоди, гриби, рослини
Потрібно
терпляче привчати до порядку. Проявити особливу увагу ввечері: комусь
розповісти казку, комусь заспівати
Стежити за
тим, щоб діти з’їдали першу страву. Необхідно звернути увагу на таких дітей і
попередити конфліктну ситуацію
Варто
уникати надмірних обмежень у дитячій діяльності, заповнюючи життя дітей
корисними і потрібними рухами, іграми, змаганнями
Часта
зміна видів діяльності
Гра,
конкурси, змагання не повинні бути тривалими за часом
Не
подавати «дурного»прикладу
З огляду
на це, не розповідати казки, історії з поганим кінцем
|
Середній вік (10-12 років)
|
||
Уразливість,
підвищена чутливість до несправедливості
Неслухняність,
дії «усупереч», постійні суперечки
Паління,
гра в карти, спроба спиртного, вживання дорослого лексикона, використання
косметики, різноманітні заняття після відбою
Замкнутість,
самотність
Поява
таємниць: затишні куточки табору, побудова куренів
|
Полове
дозрівання
Прагнення
до самостійності
Зовнішній
прояв дорослості
Збільшена
увага до своїх недоліків
Невгамовна
фантазія
|
Уміти
зрозуміти причини. Порівнювати можливості і вимоги
Ставати
співучасником, співробітничати
Вести
пояснювальну роботу із залученням усіх фахівців; показ кінофільмів
Прагнути
переключити увагу, виявити якості, якими підліток міг би пишатися
Знати такі
секрети, спільно зберігати їх і розумно використовувати. Проводити ігри з
елементами романтики
|
Підлітковий вік (13-15 років)
|
||
Поява
кумирів. Конфлікти як з дорослими, так і з однолітками
Замкнутість,
агресивність. Чергування поганого і гарного настрою, відхід у себе,
життєрадісність і пасивність
Непокора,
дії «усупереч», критиканство. Дії випереджають думки
Замкнутість,
самотність, надмірна ранимість, дратівливість, інтерес до себе
Надмірна
самостійність
Нездійснені
мрії
|
Самоствердження
Розвиток
інтересу до протилежної статі, поява нових відчуттів, почуттів, переживань
Прагнення
до незалежності, агресивність
Специфічні
особливості (прищі, повнота, жирне волосся)
«Звільнення»
від батьківської опіки
Мрійливість
|
Уміння
зрозуміти, співробітництво
Пояснити,
що це за почуття
Намагатися
зрозуміти, допомогти пережити дану ситуацію
В
індивідуальній бесіді пояснити, як зробити так, щоб “цього” було менше. У
колективній бесіді знаходити кращі якості в таких дітях і виділяти їх
Враховувати
це і давати якнайбільше підконтрольної самостійності
Мріяти
разом
|
Немає коментарів:
Дописати коментар